|  
             Arenenud helitööstuse poolt pakutavate rohkete võimaluste juures tekib paratamatult küsimus: milleks
				 veel viiul? On ju võimalik imiteerida üsna originaalilähedaselt kõikvõimalike
				 pillide tämbreid ja lasta muusikat arvutil maha mängida. Sellele vaatamata on
				 teatud seltskond inimesi, kes käivad klassikalise ja/või d˛ässmuusika
				 kontsertidel. Ja mis neid sinna meelitab? On see eriline hingus ja emotsioonid,
				 mida saavad tekitada ainult naturaalpillid? Ja miks ei ole arvuti, süntesaator
				 või ka elektriviiul ikkagi suutnud seljatada seda lihtsat puidust karbikest? 
			 Mis on nii erilist ühes meistri tehtud pillis? Miks räägitakse vanadest
				 "prantslastest", "sakslastest" ja ennekõike "itaallastest" kui
				 mingitest müstilistest ja reliikviataolistest esemetest? 
			 Alles viimaste aastakümnete jooksul on hakatud aru saama, kuidas viiul "töötab" ja
				 kuidas tekib heale instrumendile omane tämber. Ulatuslike teaduslike uuringute
				 käigus, mis hõlmasid laborikatseid, materjaliuuringuid, laserfotograafiat ja
				 mõistagi rohkelt inimtööd, on pilliehituselt kadumas müstikaloor. 
			 Kuidas suutsid kuldajastu (16.-18.saj.) pillimeistrid ehitada oma pille ilma arvutite, mikroskoopide,
				 laserite, mikrofonideta? Ja veel milliste tulemustega! Ei leidu vist
				 pillimeest, kes ei ihaldaks endale Stradivarit või Guarnerit.
				 Tundub juhusena, et vaatamata kesistele tehnilistele vahenditele ja vähestele
				 teadmistele tegid vanad meistrid (tõsi, mitte igaüks) pille, mille eest
				 tänapäeval makstakse miljoneid. 
			 Ehk oli tolleaegsetele inimestele abiks peenem tunnetus ja avaram maailmapilt. Vihjeid sellele võib
				 leida kasvõi vanadest lakiretseptidest, kus soovitatakse linaõli pleegitada
				 augustikuise, Lõvi tähtkujust tõusva päikese valguses, kuna see lihtsalt on hea.
				 Kaasaegsele inimesele võib selline seletus tunduda lapsikuna või isegi jampsina. Kuid milleks oli tollasele
   				 inimesele vaja keerukaid põhjendusi? Ja kas neid ongi võimalik paberile panna?
				 Hea on hea - väga konkreetne ja ühemõtteline! 
			 Rahvapärimustes räägitakse metsahaldjatest, maa-, õhu- ja vetevaimudest, olenditest, kes meile
				 on väljamõeldis ja fantaasia. Oli see meie esiisade püüd seletada
			 	 loodusnähtusi, millest nad aru ei saanud? Või oleme hoopis meie liiga tuimad,
				 et mõista tõsiasju, mis jäävad väljapoole füüsilist. Võib-olla oleme minetanud
				 oskuse tajuda ja ära kasutada arvutuid olendeid, kes meid igal sammul ümbritsevad?
				 Kas tasub kiirustada ja endale rusikatega vastu rinda tagudes riisuda
				 saladuseloor peentelt kunstidelt? 
			 Minu arvates jääb pill ikkagi meistri olemuse kehastuseks, kajastades tema mõtte- ja hingemaailma. Et saavutada samasugust tulemust,
			    peaksime vist pöörduma esoteerika poole? 
              Indrek Olt  
           | 
            | 
           
             a 
                
            c 
			      
            e 
                
			  g 
                
            i 
                
            k 
			      
            m 
                
            o 
		         
            r 
                
			  t 
                
			  v 
                
		    | 
           
             b 
				  
            d 
                
            f 
				  
            h 
                
            j 
				  
            l 
                
            n 
			      
            p 
                
			  s 
                
			  u 
                
			  w 
                
           |