|  
             Kõlarite konstrueerimist alustasin 1984 aastal firmas RET. 
                 
              Oluline on teadvustada milleks konkreetset kõlarit kasutatakse. 
              Sellest sõltub kõik- konstruktsioon, disain, helikvaliteet 
              ja loomulikult hind. Ka nõuded kuulamisruumile ning aparatuurile. 
              Helikvaliteedis hindan tähtsaimaks kõlari võimet 
              taasesitada loomulikke, naturaalseid helisid. Näiteks inimese 
              hääl, klaver, aplaus saalis, lindude laul jne. Palju sõltub 
              ka maitsest. Ühed eelistavad suuri kaste mis võimelised 
              kõva lärmi tegema. Teised sama raha eest väiksemaid, 
              millel palju naturaalsem heli. 
              Kindlalt võib väita, et kallimad kõlarid on reeglina 
              palju universaalsemad, pakkudes suuremaid kuulamiselamusi. 
                 
              Just high-end tehnikas peetakse väga tähtsaks emotsionaalsust. 
              See on omadus mida ei saa ette kalkuleerida projekteerimise ajal. 
              Samas ei teki see juhuslikult. Suur töö, kogemus, intuitsioon, 
              muusika mõistmine, samuti tehnilised ja finantsvõimalused 
              loovad eeldused high-end kõlari sünniks. Sõltumata 
              kõlarist kehtivad igal juhul kaks põhimõtet: 
               
              1. Signaali tee peaks olema võimalikult 
              lühike. See säilitab informatsiooni. 
              2. Et tulemus oleks maksimaalne tehakse 
              kaasaegne kõlar mitmeribaline. 
                 
              Kuna helid esinevad looduses äärmiselt laias dünaamika 
              ja sagedusvahemikus  
              (sääsepirinast looduskatastroofini) pole füüsiliselt 
              võimalik seda reprodutseerida ühe elemendiga. Seepärast 
              konstrueeritakse kõlarid kahe, kolme ja enamaribalised, kus 
              iga element töötab talle ettenähtud sagedusribas. 
              See võimaldab igast elemendist ära kasutada sagedusala 
              milles ta on kõige võimekam, et need siis korpuse 
              ja filtri abil tervikuks õmmelda. Kuna elementide 
              karakteristikud pole ideaalsed siis on nn õmblemine 
              kõlarikonstrueerimisel üks keerukamaid protsesse . Mida 
              rohkem elemente seda suurem oht ebaõnnestuda. 
               
              Hea kõlar hoiab tähelepanu, 
              ta ei väsita. 
              Esmamulje võib mõnikord petlik olla. Tõsised 
              helikvaliteedi hindamised toimuvad mitme päeva jooksul. Kasutatakse 
              erinevaid salvestusi. Aparatuur valitakse kõlaritega samast 
              hinnaklassist või natuke kallim. Võimendeid-kaableid 
              võiks olla kaks kolm erinevat komplekti. Kõigele vaatamata 
              on säärane hindamine subjektiivne. Mida kõrgem 
              aparatuuri tase, seda sarnasemad arvamused. 
              Alfred 
              Vassilkov  
           | 
            | 
           
             a 
                
            b 
                
            c 
                
            d 
                
            e 
                
            f 
                
            g 
                
            h 
                
           |